Véleményem szerint iskolánkban lényegesen nagyobb szerepet tölthetne be a DIÖK (Diákönkormányzat) és a GIDIÖK (Gimnáziumi Diákönkormányzat), mint ezt jelenleg teszi. Ennek feltétele többek közt a diákság nagyobb gyakorlati szerepe, hisz elvileg ez a fórum a diákok és tanárok együttműködése mellett a „diákság érdekvédelmi szervezete, amely védi a diákok érdekeit és az iskola vezetősége előtt feltárja azokat a dolgokat, amiket a diákok problémának tekintenek vagy azokat az intézkedéseket, amelyekkel a diákok nem értenek egyet”. Elméletben ez egy szép dolog, de sokéves tapasztalat alapján nem teljesen így működik.
Az együttműködésben leginkább a tanárok akarata domborodik ki, és a diákoknak vajmi kevés szerep jut a bólogatáson kívül. A képviselők összegyűjtik az osztályukban lévő problémákat (ha összegyűjtik) és remélhetőleg közvetítik is ezeket a tanári kar és az iskola vezetősége felé, amely vagy tudomást vesz ezekről, vagy nem. Az elmúlt években végeredményben inkább az utóbbi teljesül, ugyanis nem sok problémát sikerült orvosolni. Az osztályok küldötteinek beszámolóiból az derül ki, hogy mindenről szó van a gyűléseken, csak épp a diákság gondjairól nem, vagy ha esik is szó ezekről, érdemleges eredményt sosem sikerül elérni.
Tanárokkal kapcsolatos felvetések megvitatására ezek az összejövetelek alkalmatlanok, ugyanis ők is jelentős számban vesznek részt ezeken, így a képviselők nem igazán „mernek” előhozakodni esetleges panaszaikkal.
Napjainkban a DIÖK/GIDIÖK jelentősége a különböző iskolai programok (fordított nap, 25 órás sport, Csoma-hét, stb.) szervezésében ki is merül, mint ahogy az osztályképviselőké is ezen események időpontjainak ismertetésében.
Ezekkel a programokkal kapcsolatban is meg kell említenem a tanárok „túlbuzgóságát”. Például fordított napok alkalmával a szervező osztályok tanulói eldönthetik milyen jellegű elfoglaltságot terveznek a résztvevőknek, de azt, hogy hányan lehetnek saját maguk által szervezett programjukon, milyen eszközökre van szükségük ahhoz, továbbá hol szeretnék tartani azt, arra maximum javaslatot tehetnek, de ezeket rendszerint az osztályfőnökök döntik el.
Az eddigiek közül kivételt képeznek az újítással, haladással, fejlesztéssel kapcsolatos ötletek, ugyanis ezeknél még inkább kidomborodik a konzervativitás. Még a DIÖK vagy GIDIÖK által indítványozott javaslatok is nagyrészt megrekedtek a javaslat szinten, ami pedig túllépte ezt és bevezetésre került az viszonylag hamar meg is szűnt.
Így elég nehéz lesz egyezségre jutni az ökoprogramot illetően, amely eleve hatalmas változásokat és nagy belső egységet követel. Csak reménykedni lehet abban, hogy az elkövetkezendő időszakban a kompromisszumok ténylegesen is mindkét fél számára előnyös megállapodást fognak jelenteni.
u.i. Fontos megjegyezni, hogy a DIÖK/GIDIÖK gyűlésekről szigorúan külső szemlélőként írtam, tehát személyesen még egy megbeszélésen sem vettem részt. A fent említettek a képviselők beszámolóin és az osztály, osztályfőnök közös beszélgetésein alapulnak.
By: Zoli, 10.B
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése